Metsäylioppilaat ry

IFSA Winter Meeting Slovenia

11.3.-17.3.

Olivia Kuuri-Riutta, Kaisa Luukkonen

Kansainvälistä verkostoitumista, uusia kavereita, Slovenian häikäisevän kaunista luontoa, kiinnostavia tutustumiskohteita, metsäläishenkeä yli kielimuurien. Sitä oli IFSA:n winter meeting.

IFSA:n (International Forestry Student’s association) vuotuinen winter meeting alkoi Ljubljanan yliopistolta. Ensimmäisenä iltana pääsimme heti tutustumaan järjestäjiin ja muihin osallistujiin. Osallistujia oli tullut yhteensä yhdestätoista eri maasta ympäri Eurooppaa. Ensimmäisen yön vietimme luentosalin lattialla, mistä olikin sitten kätevä herätä aamulla alkavaa luentoa varten. Kuulimme mielenkiintoisia esityksiä muun muassa Sloveniassa käynnistyneistä Euroopan Unionin Life-hankkeista ja kivivyöryistä.  Kivivyöryjen historiaa voi muuten tutkia puiden vuosilustoista!

Heti toisena päivänä lähdimme Ljubljanasta kohti Logarska -laaksoa. Matkalla pysähdyimme Kozjanskon rotkolla katsomassa matkamme ensimmäistä vesiputousta. Perillä Logarskassa majoituimme mukavaan, pieneen hotelliin. Iltaohjelmana oli International evening, jossa maistelimme eri maiden perinteisiä herkkuja. Me tarjosimme salmiakkia, Fazerin sinistä ja Koskenkorvaa. Logarskasta käsin teimme retkiä vuoristoalueella ja pääsimme näkemään Slovenian suurimman tuulituhoalueen ja toisen vesiputouksen.

Slovenia on biodiversiteetiltään yksi Euroopan monimuotoisimmista valtioista. Jyrkkien rinteiden metsätaloudelle aiheuttamien haasteiden takia 45% Slovenian metsistä on Natura2000 -alueita. Slovenian metsäisillä vuoristoalueilla metsätalous muodostaa suuren elinkeinon paikalliselle väestölle. Puusta maksettu kantohinta on suunnilleen samaa luokkaa Suomen hintojen kanssa, mutta korjuukustannukset ovat huomattavasti suurempia vuoriston takia. Metsänomistajia onkin motivoitu harjoittamaan myös muita elinkeinoja, kuten maanviljelyä ja turismia.

Ljubljanassa kävimme tutustumassa Slovenian metsäinstituuttiin, jossa kuulimme Slovenian metsistä sekä suurpetojen kannanhoidosta Sloveniassa ja muualla Balkanilla. Osallistuimme metsäpedagogiikan työpajaan, jossa pääsimme testaamaan lapsille suunnattuja metsäaiheisia leikkejä. Luultavasti samankaltaiset leikit soveltuisivat käyttöön myös suomalaisten lapsien metsätietämyksen lisäämiseksi.

Paikalliset metsäopiskelijat esittelivät meille sateista Ljubljanaa, vieden ryhmämme Ljubljanan lohikäärmetarun juurille, olutmuseoon ja paikalliseen ravintolaan illalliselle. Matkamme jatkui kohti läntistä Sloveniaa. Monen humusvesiin tottuneen suomalaisen yllätykseksi vedet olivat kirkkaita ja paikoin jopa syvän sinisiä. Ajdovščina-nimisessä kylässä kävimme tutustumassa maanvyörymiin, jotka ovat iso ongelma vuoristoissa. Tutustuimme metsien vaikutukseen vyörymien hillitsemisessä. Vuoriston erikoisuuksiin kuuluu hitaasti edetyt kilometrit ja upeat maisemat.

Kobaridin kylässä kävimme tutustumassa ensimmäisestä maailmansodasta kertovaan museoon. Museon opas kertoi jännittäviä tarinoita saksalaisten hyökkäyksistä jyrkkiä rinteitä ylös, ajasta Italian vallan alla ja siinä sivussa yleisesti slovenialaisesta kansanluonteesta.

Viimeinen retkeilykohteemme oli Triglavskin kansallispuisto, missä patikoimme jyrkkien vuorenrinteiden reunustamissa laaksoissa ja näimme vielä yhden vesiputouksen.

Kokonaisuutena matka oli antoisa ja opettavainen kokemus. Keskustelemalla muiden osallistujien kanssa saimme kuulla, millaista metsäalalla on opiskella ja työskennellä muissa maissa. Pääsimme tutustumaan paitsi Sloveniaan, myös useiden muiden maiden kulttuureihin ja samalla kerroimme muille, millaista Suomessa on. Pääsimme käyttämään useita eri kieliä. Suosittelemme lämpimästi lähtemään IFSA:n matkoille! Metsämiesten säätiö tuki matkaa Sloveniaan. Tukea tarvitsimme erityisesti matkakulujen kattamiseen, sillä Slovenia on vaikeasti tavoitettavissa Suomesta. Sloveniaan tutustuminen kuitenkin kannattaa.